Forside
 
 
 
LEGETØJ MED OG UDEN INDLÆRINGSVÆRDI

Billede af Dorthe.jpg 

Dorthe Borgkvist

Jeg sidder her som mor og skal finde den helt rigtige julegave til mine børn på 6 og 10 år. Der er mange legetøjskataloger, så jeg blader ivrigt, men bliver hurtigt skuffet. Der er smukke anoreksiligende dukker og monstrelignende actionmænd. Teknikken i legetøjet hindrer barnet i en kreativ tankegang, maskiner der tegner og laver perleplader så børnene forhindres i at lave egne fantasifulde mønstre og de får ikke pincetgrebstræning. Penslerne er byttet ud med en sprøjtepistol, modellervoks laves nu på en maskine, så alt der kunne fremme en god fingermotorik til det ergonomiske skrivegreb og til det kommende ti fingersystem til tastaturet har efterhånden ikke en fair chance for at blive øvet.

Jeg er meget glad for, at jeg for 4 år siden startede en import af indlæringsrigtigt legetøj og spil, der får hjernen i toptræning. Det startede med, at jeg studerede årsagsbehandling til indlæringsbesvær og rejste til andre lande for at finde ud af, hvorfor vi i Danmark har store indlæringsproblemer. Jeg fandt, at Norge skriver mere som de taler, altså mere lydret, og når jeg talte med finske lærere fortalte de mig at, de også skriver meget lydret og har ikke ord, der lyder ens, men staves forskelligt. Det har vi i høj grad i Danmark. Vi har ord, der ikke udtales, som de staves ’nemt’ lyder som ’næmt’, ’tolv’ lyder som ’tål’,  ’fugl’  lyder som ’ful’. Deruover har vi masser af stumme ’h’’er og stumme ’d’’er.  Den finske befolkning bøvler heller ikke med ’den’, ’det’, ’der’, ’dem’, som vi gør her i landet og, vi siger hen ’a’ vejen og hopper ’a’ gyngen, men det ene staves ’ad’ og det andet, der lyder ligeså staves ’af’, så der er dag ingenting at sige til, at vi taber i PISA- undersøgelserne.

Det var årsagen til, at jeg begyndte at importere spil, der træner detaljehuskning via synet, da det er det, der skal til for at kunne stave ord med stumme bogstaver, vokalforvekslinger eller det at huske forskel på små ord, der ligner hinanden. Det er også vigtigt at kunne huske stavereglerne, og det kræver hukommelse via hørelsen, så den forklaring der bliver givet, kan huskes, så jeg importerede spil, der øver hukommelsen via hørelsen. Det er derfor at se- og høre- læringsmetoder er vigtige i skolen, og fungerer de ikke, kan jeg optræne bedre syn og bedre hørelse i min klinik. Se mere på www.SYNogINDLAERING.dk og spillene på www.LEGogINDLAERING.dk

Venlig hilsen
Dorthe Borgkvist
 

 



© 2019 Syn & Indlæring
Webzoo - Joomla design