Forside arrow Sportsvision
 
 
 
Sportsvision - den synlige fordel

Tænk på din favoritsport:

Der er stor sandsynlighed for, at dit syn spiller en vigtig rolle i den aktivitet. Koordination, koncentration, balance og nøjagtighed er bare nogle få af de synsrelaterede evner du bruger, når du dyrker sport. Synet har indflydelse på gennemsnittet af de gange du rammer, når du slår efter bolden, dine resultater, fuldførelsen af dine afleveringer osv. Begrebet "syn" og det voksende "sportsvision"-område kræver mere end blot normal synsskarphed, briller eller kontaktlinser. Synet involverer mange hårfine og komplicerede forbindelser mellem din hjerne, muskler og øjne.

Når du træner din sport, træner du rimeligvis din aerobe / iltkrævende kapacitet, udholdenhed, styrke, muskelspændstighed og / eller smidighed.
Men optikere med synstræning som speciale og trænere siger nu, at du også bør træne dit syn. Dit synssystems udholdenhed, smidighed og finindstilling kan sørge for, at du får den fantastiske præcision, du behøver. Dermed kan du rigtigt udmærke dig i din udvalgte sport.

Synets vigtige rolle i sportspræstationer
Selv hvis du allerede bruger briller eller kontaktlinser, betyder det ikke, at alle dine synsevner er optimale for din sport. Der er stor sandsynlighed for en vis forbedring gennem sportsvision. Selv om du ikke trænger til briller, kan dine synsevner måske alligevel forøges. Disse evner udvikles fra fødslen og indlæres, mens du vokser op; de kan også læres, forøges og forbedres på næsten ethvert tidspunkt gennem livet under ledelse af os, som forstår, hvordan dit synssystem virker.

Hvis nogle evner ikke er i top, kan du ubevidst kompensere herfor, og svage punkter kan opstå i dit spil. Disse svage punkter er tydelige for din modstander, som afhængigt af konkurrenceniveauet kan spille på dem / benytte sig af dem. Kompensationsadfærd kan omfatte langsomhed eller uoverensstemmelser i en eller flere præstationsområder.

De evner, du har brug for i din sport for at yde det bedste, er:

Dynamisk synsskarphed
Som tillader dig at se genstande klart, mens de er i bevægelse.

Følgebevægelser
Evnen til at holde øjnene på bolden eller lign., lige meget hvor hurtigt, den flyver.

Fokusering
Skifte fokus hurtigt og korrekt fra en afstand til en anden.

Perifert syn
At se mennesker og genstande ud af øjenkrogen, mens koncentrationen er rettet mod et bestemt sted

Sammensmeltning af smidighed og udholdenhed
Evnen til at få begge øjne til at blive ved med at arbejde sammen selv ved høj hastighed og fysisk stressfulde situationer

Dybdeopfattelse
Hurtig og korrekt bedømmelse af genstandes afstand og hastighed.

Visualisering
Afbildning af hændelser med dit "sinds øje" eller fantasi. Undersøgelser viser, at når du visualiserer dig selv i gang med en bestemt aktivitet, kan hjernen ikke kende forskel på, om du visualiserer eller virkelig udfører aktiviteten. Visualisering kan forstærke din selvtillid og hjælpe til større fokus på dine atletiske mål.

Mange undersøgelser viser, at professionelle atleter har meget bedre syn end mennesker, som ikke dyrker sport. Tests på atleter afslører, at de ofte har større dybdeopfattelse eller bedre øje-hånd koordination, såvel som mange andre udmærkede synsevner. De har ofte et fintindstillet samsyn, som hjælper dem til at lære at komme komplekse synsforhold i forkøbet samt reagere hurtigere på disse.

Desuden træner mange sportsaktive faktisk deres syn. F.eks.:

I en undersøgelse fandt man, at en gruppe professionelle basketballspillere forbedrede deres frikast gennemsnit med 23% efter et konsekvent 20 dages visualiseringsprogram.

Kiki Vandeweghe - kendt amerikansk basketballspiller - havde et øjenkoordinationsproblem fra barndommen. Efter behandling med synstræning og linser blev han en af topscorerne i ligaen.

Adskillige medlemmer af det amerikanske olympiske volleyball hold har modtaget synstræning. Nogle af spillerne oplevede en forøgelse på 25-30% af gennemsnittet af træffere.
Professionelle sportsudøvere og deres trænere mener, at synet kan spille en så vigtig rolle i udførelsen af sporten, at det kan være det, der afholder en god sportsmand fra at være enestående. Og omvendt kan det være en faktor af den største vigtighed, som presser en god sportsmand ind i kategorien af fortræffelighed.

Gener ved synsproblemer
De følgende er nogle få af de gener du eller din familie kan opleve, hvis du har et synsproblem, som berører dine sportspræstationer:

  • Hovedpine.
  • Præstationer, der ikke svarer til dit potentiale.
  • Du har briller, men bruger dem ikke ved sport.
  • Dårlig øje-hånd / øje-fod koordination.
  • Præstationen forringes i situationer med meget stress.
  • Lille eller ingen forbedring ved træning.
  • Du laver ualmindelige fejl.
  • Usammenhængende præstationer.
  • Bedre præstationer til den ene side eller retning end den anden.
  • Bliver frustreret når du udøver din sport.
  • Du bliver hurtigt træt.
  • Kløe / svie i øjenområdet.
  • Manglende overblik over medspilleres placering.
  • Nedsat afstands- og dybdebedømmelse.
  • Nedsat hukommelse vedrørende spillestrategi.
  • Vi kan hjælpe

Vil du forbedre din koordination, koncentration, balance og nøjagtighed til din sport kan vi hjælpe.
Et godt syn er guld værd.

 



© 2018 Syn & Indlæring
Webzoo - Joomla design